понеділок, 20 листопада 2017 р.

 МАЙСТЕР - КЛАС

 «Формування навичок читання у молодших школярів»
Провідною педагогічною ідеєю роботи над швидкісним читанням є побудова навчально-виховного процесу, за допомогою співробітництва педагога та учня суб'єкта. Основна думка моєї роботи передбачає варіативність форм осмисленого, вдумливого, швидкого читання, що сприяє інтелектуальному розвитку дитини, її творчих здібностей та інтересу до читання.
Мені завжди хотілося знайти відповіді на питання, які хвилюють мене:
- як вчити без примусу;
- як розвивати стійкий інтерес до знань і потребу в їхньому пошуку
через самостійне читання;
- як сформувати бажання поповнювати знання, вміння і навички.

Тема майстер - класу «Методи роботи над удосконаленням техніки читання у молодших школярів»
       Мета майстер - класу: оптимальна ефективність навчання швидкісного читання для успішної самореалізації у виборі видів діяльності, розширення обсягу знань, умінь і навичок через читання.
Для реалізації даної мети заняття майстер-класу ми будемо вирішувати наступні завдання:
Дидактичні: збільшення швидкості читання для отримання інформації, та в кінцевому рахунку, для самостійного придбання знань, за допомогою різних вправ читання.
Розвиваючі: розвиток пам'яті , мовлення, мислення, уяви, фантазії, творчих можливостей та вміння порівнювати, зіставляти, знаходити аналогії.
Виховні: формування самостійності, волі, співробітництва, колективізму і певних моральних, естетичних і світоглядних позицій.
Соціалізуючі: залучення до норм і цінностей суспільства, адаптація до умов середовища, навчання спілкуванню.
Алгоритм технології майстер - класу
1. Презентація вчителем - майстром
2. Подання системи навчальних занять
3. Проведення імітаційної гри:
- навчальне заняття зі слухачами
- демонстрація ефективних прийомів роботи
4. Моделювання:
- обговорення та консультування за підсумками роботи слухачів.
5. Рефлексія:
- дискусія за результатами спільної діяльності вчителя - майстра і слухачів.
Хід майстер-класу
І. Створення емоційного настрою слухачів
ІІ. Презентація досвіду
Сьогодні я хочу представити вам свій майстер-клас, який присвячений проблемі формування навичок читання у молодших школярів. Над цією проблемою я працюю уже декілька років і вважаю її однією із головних факторів впливу на успішність  навчання дітей. Адже ті навички які здобула дитина в початковій школі впливатимуть на успішність навчання в подальшому і необхідні для вивчення різних предметів. Вченими доведено, якщо учень 6 класу читає із темпом менше 60 слів за хвилину, то він приречений на неуспішність. Для приготування домашніх завдань такий учень буде витрачати щоденно від 4 до 6 годин.
Років вісім назад мені довелося збирати матеріали з досвіду роботи заслуженого вчителя УРСР початкових класів Юр’ївської середньої школи Сукоркіної Марії Денисівни, яка отримала високе звання завдяки роботі над впровадженням програми «Перехід від трирічної до чотирирічної початкової освіти». Спілкуючись з вчителями, які працювали пліч-о-пліч з Марією Денисівною мені довелося дізнатися, що одним із завдань втілення цієї програми було швидкісне читання учнів. Різні комісії з області і навіть республіки постійно перевіряли рівень сформованості навичок читання і Марія Денисівна показала найліпший результат. Звичайно форми роботи з текстом на той час зводилися до багаторазового перечитування тексту учнем. Але в наш час - у вік комп’ютерних технологій потрібно знаходити все нові види і форми роботи, адже втримати увагу та інтерес учнів потребує багато зусиль.
Читати все швидше і швидше – необхідна умова сьогодення, потреба науково-технічного прогресу людства. Все більше інформації повинна опанувати людина, а зокрема і учні школи.
Навчити дітей вчитися, прищепити їм стійкий інтерес до знань, прагнення самостійно збагачуватися ними – таке завдання я поставила перед собою.
Моя мета в тому, щоб сформувати молодшого школяра як свідомого читача, що проявив би цікавість до читання, володів міцними навичками читання, способами самостійної роботи з текстом і дитячою книгою (тобто читацькими, мовними, навчальними вміннями.
Моє головне завдання:
- запалити в дитячому серці вогник допитливості;
- збагачувати знання школярів ;
- формувати мовленнєві вміння;
- розвивати інтерес до читання;
- розширювати коло читання молодшого школяра, його начитаність;
- розвивати увагу, пам’ять, спостережливість, творчі здібності;
- пробуджувати інтерес до читання, робити його цікавим, пізнавальним,                             розвивальним;
- забезпечити повноцінне сприйняття художніх і навчально-пізнавальних текстів в їх специфіці;
- навчити працювати з навчальною і дитячою книгою;
- виховувати національну самосвідомість, духовність.
«Без високої культури читання, - наголошував В.Сухомлинський, - немає ні школи, ні справжньої розумової праці. Якщо у початковій школі не сформувались міцні уміння і навички швидкого і свідомого читання, то надалі буде важко їх виробити».
  Чим раніше дитина оволодіє технікою читання, тим легше їй вивчати всі інші предмети, передбачені програмою. Адже відомо, що неможливо добитись грамотного письма, якщо дитина не навчилася плавно читати і розуміти прочитане, неможливо навчитись розв’язувати задачі, оскільки за умови поганого читання їх тексту губляться логічні математичні залежності між величинами. Це стосується і вивчення інших предметів. Читати зі швидкістю дорослого учневі особливо необхідно тоді, коли він закінчує початкову школу і переходить в середні класи. Той навчальний мінімум, яким має оволодіти учень з історії, біології, літератури та інших предметів в цих класах, вимагає, щоб діти добре уміли читати не лише вголос, але й про себе, в темпі, хоча б розмовної мови.
 Саме тому на своїх уроках читання я намагаюсь застосовувати різноманітні інноваційні технології, прийоми і вправи, які вдосконалюють зорове сприймання і вимову, дають мені змогу з меншою затратою сил досягти кращої результативності своєї праці, добитися глибоких і міцних знань, практичних умінь і навичок учнів.
В позаурочний час індивідуально або маленькими групами займаюся з дітьми, які потребують додаткових занять. Переконую, що читання книг – являється важливим фактором до успішності учня, а саме:
- зацікавлюю учнів процесом читання; (цікава інформація про прочитане)
- підтримую тісні контакти з сімями;
- залучаю їх до щоденного читання книг вдома та на уроках;
- залучаю їх до відвідування шкільної та районної дитячої бібліотек.
Нещодавно провела моніторинг відвідування бібліотеки учнями та кількість прочитаних книг на протязі навчального року.
За даними дослідження середній показник становить близько 20 книг.

Результати дослідження темпу читання




З діаграм видно, що відсоток учнів, які читають понад норму збільшився. Але є значний відсоток учнів, які читають нижче норми.




Порівняльний аналіз дослідження темпу читання учнів 3 класу 2003р. та 2015р.
З діаграм видно, що темп читання знизився. Змінилися звички юних читачів: знизився статус читання, зменшився час, який діти витрачають на читання, іншими стали мотиви і стимули до читання, репертуар читання.
На швидкість читання впливають багато факторів: рівень мовленнєвого розвитку, кут зору, вміння артикулювати, постановка дихання, характер тексту (зміст, легкий чи складний, цікавий чи нецікавий), розвиток анципації (вміння передбачати наступні літери, слово), а також природний темп діяльності людини, який залежить від темпераменту. Вдосконаленню цього процесу сприяють стимуляція до швидкого читання, систематичний облік і регулювання швидкості. Якщо послідовно приділяти увагу цим факторам, то швидкість читання збільшується на 50 – 100%.
У ході читання відпрацювати інформацію допомагають три блоки. Перший – зоровий аналізатор (сприйняття тексту рухом очей), другий – мовний (інформація промовляється – артикулюється) і третій – слуховий (слухається мовленнєвий переказ сприйнятого).
Основними шляхами удосконалення техніки читання вважаю:
 - збільшення слухового та зорового сприйняття тексту;
- збільшення кута зору;
- вироблення навичок антиципації (передбачення наступного слова);
- формування стійкої уваги;
- ліквідація регресії при читанні;
- збагачення словникового запасу учнів;
- розвиток артикуляційного апарату дитини.




Постановка дихання й розвиток артикуляції
Велике значення для відпрацювання правильного читання має постановка дихання. Відомо, що багато учнів початкових класів не вміють під час читання регулювати своє дихання.
 Впроваджую вправи на постановку правильного дихання та розвитку артикуляції. Наприклад:
 Уявіть собі, що вам треба:
Задути одну велику свічку. Зробіть глибокий вдих і разом видихніть все повітря.
Уявіть, що стоять 3 свічки. Зробіть глибокий вдих і видихніть трьома порціями подувши на кожну свічку окремо, вимовляючи при цьому: фу, фу, фу.
Уявіть, що перед вами іменинний торт. На ньому багато маленьких свічок. Зробіть глибокий вдих і постарайтесь задути якнайбільше свічок, зробивши максимальну  кількість коротких видихів.
Побризкати білизну водою (у один прийом, три, п'ять) Глибокий вдих і імітація розбризкування води на білизні.
В квітковому магазині. Уявіть, що ви прийшли в магазин квітів і відчули чудовий аромат квітучих рослин. Зробіть голосно вдих носом і видих ротом (2 – 3 рази).
Здмухнути пил. Зробити глибокий вдих і на видиху здмухнути пил з рук до тих пір поки не закінчиться повітря.
Подути на кульбабку
«Трубач». Повільно видихаючи, голосно промовляти „п-ф-ф-ф”. Повторити 4-5 разів
 «Проколений м’яч»   Випустити повітря із проколеного мяча.
«Рубаємо дрова»: раз, рраз, ох, раз.
«Ріжемо дрова». Діти стають парами, перехрещують руки та
імітують різання дров. Секундний видих. Руки на себе — вдих, руки від себе — видих.
Ще можна виконувати таку вправу:
 вдих - указка вгору - затримка дихання;  видих - указка вниз.
 Діти з цікавістю та радістю сприймають фонетичні загадки:
 Як мукає корова?
 Як дзижчить джміль?
 Як співають комарики?
 Як співають пісеньку без слів?
 Як поганяють коня?
 Як пищать пташенята?
 Як гарчить собака?
 Як шипить гусак?
 Як виє вовк?
 Як цокає годинник?
На видих діти проговорюють, скільки можуть, склади (3-4 склади).
 На постановку дихання та розвиток артикуляції можна запровадити
·         вправи для рухливості мовного апарату
читання голосних: АОУЕІИ  ИЕАУОЕ
приголосних: СЗШХ  БДПТ
·         читання таблиць
·         читання груп слів на одному диханні (на видих).
 Ніж честь віз жук
 Ніс чисто віл жир
 Нуль чудо вість жар
 Нам чорний вовк жаль
 Небо чесність внук жест
Велике значення має і робота з чистомовками та скоромовками. Робота зі скоромовками важка, хоча й цікава. Але вона завжди корисна, оскільки в ході її активно тренуються органи мовлення. Проговорювати їх треба спочатку повільно, а далі швидше й швидше – однак щоб язик не заплітався, щоб вимова була чіткою і чистою, без «проковтування» звуків. Скоромовки налагоджують ритмічність дихання.
Розширення кута зору
В процесі читання очі рухаються стрибкоподібно. Сприйняття тексту відбувається в мить зупинки очей. Хто читає добре, швидко – потребує менше зупинок, ніж той, хто читає повільно. Це пояснюється різною величиною кута зору. Вона визначається кількістю слів, сприйнятих читачем за час однієї фіксації: у гіршому випадку 1 – 2, у кращому – 5 – 6 слів.
Для цього використовую вправи з числовими таблицями Шульте.
 Постійна робота з таблицями Шульте допомагає розширити периферійний зір. Широке поле зору скорочує час пошуку інформаційних частин тексту. Також за рахунок роботи з такими таблицями зростає швидкість зорових пошукових рухів, що є важливою складовою навичок швидкого читання.
На першому етапі стукаючи олівцем дитина повинна знайти числа від 1 до 25. Доведено, що імпульси від пальців рук сприяють розвитку мовленнєвих зон мозку.
На другому етапі для того щоб ефективно збільшувати швидкість читання, шукати цифри потрібно беззвучним рахунком, тобто про себе, у зростаючому порядку від 1 до 25. Про те, як читати, не проговорюючи про себе (без артикуляції), дивіться у даному уроці. Знайдені цифри фіксуються тільки поглядом. Однак є своя особливість цього пошуку. Для того щоб правильно виконати вправу, і отже, швидше знайти всі цифри, тренуючи периферійний зір, потрібно сфокусуватися на центральній клітинці таблиці так, щоб бачити таблицю повністю.
Найкраще тренування зорових навичок швидкочитання при роботі з таблицями Шульте досягається при максимальній відсутності горизонтального і вертикального руху очей. Для цього необхідно дотримуватися правильної відстані від очей до таблиці. Чим далі таблиця, тим зручніше дивитися на всі клітинки відразу. Оптимальна відстань до таблиці має відповідати зручному відстані до книги або до монітора при читанні. Зазвичай це 40-50 сантиметрів, але не потрібно відводити очі занадто далеко, тільки в тому випадку, якщо вам складно бачити всю таблицю.

Невірне виконання вправи
з таблицею Шульте
  Правильне виконання вправи
з таблицею Шульте   

Час опанування таблиць 30с.
Добру основу для міцної навички читання й розширення кута зору можна забезпечити використанням пірамідок слів.
Ти
Дим
Сани
Весна
Газета
Автобус
Годинник
Тролейбус
Укріплення
Пересторога
Найвідоміший
Переписування
Благословляючи
Звичайнісінький
Мультиплікаційний
У своїй роботі для індивідуального навчання використовую програму «Кут зору».
Подолання регресій
В ході читання очі рухаються не тільки зліва направо, а й навпаки, тобто регресивно. Завдяки цьому виправляється невдале попереднє сприйняття.
Найчастіше регресії спостерігаються у тих читачів, які не мають достатніх навичок швидкого читання. Вони постійно повертаються до прочитаного матеріалу в результаті невпевненості в правильності того, що вони прочитали.

Інша поширена причина регресій - відсутність уваги, невміння концентруватися. У цьому випадку читач просто втрачає суть тексту і змушений повертатися для того, щоб його відновити. Але ж так затримується процес, знижується швидкість читання. Як позбутися регресій?
Аркушем цупкого паперу закриваю прочитані рядки. Це усуває можливість повторного прочитування слів.  Вибрати невідомі і важкі слова – як для усвідомлення, так і для прочитання. Чим менше в тексті складних слів для дитини, тим краще рухається її погляд, рідше відволікаючись на несподівані перепони, тобто робить менще зупинок.
Щоб позбутися регресій існує метод «форсування швидкості». В основі методу лежить принцип пришвидшення, читати швидше, ніж в звичайному темпі.

Слухові та зорові диктанти
Доведено, що техніка читання не підвищується, коли низька оперативна пам’ять. Робота над вдосконаленням оперативної пам’яті здійснюється за допомогою зорових диктантів. Розвитку пильності зору та уважності сприяють зорові та слухові диктанти. Ці диктанти потрібно чергувати між собою, оскільки між ними існує певний взаємозв’язок. Коли проводяться вправи для розвитку зорового сприйняття, одночасно вдосконалюються і слухові.
Обсяг речень збільшую поступово, а час експозиції обмежую.
Митя йшов зі школи.
Зеленіють сади і поля.
Наша сім‘я живе дружно.
Був теплий весняний день.
Насунула важка хмара.
Розвиток антиципації

У ході читання чітко сприймається текст, що перебуває у зоні ясного бачення. Завдяки периферичному зору частково помічається й текст навколо цієї зони. У процесі читання периферичний зір забігає наперед, нібито готуючи сприйняття для ясного бачення. Помітивши, спіймавши поглядом контури слова, на основі смислу вже сприйнятої частини тексту, читач може здогадуватися, яке слово буде далі і передбачати його. Оце передбачення й називається антиципацією. Розвивати її можна й слід уже із 1 класу. Бажано практикувати читання тексту, де спочатку даються слова із пропущеними окремими літерами, потім – речення із пропущеними словами. Якщо дитина довго думає над словами, то у неї розвинена антиципація. Наприклад,
 велкй будинок             тонкий ствбур
 висока бшта                           тжка праця
 цікава кнга                 шкільний урк
 урочиста зстрч             залізне вдро        
Діти читають …
Мороз скував …
Зозуля лунко …
Облік та коригування швидкості читання

На уроках читання використовую читання художньої книги. Читання літератури вдома учні занотовують у щоденниках читача, які перевіряю раз у 2 тижні. Щоденно проводжу заняття з учнями, які мають низький темп читання використовуючи різні тренінгові вправи, які постійно урізноманітнюю.
Висновок
Читання має стати стежиною, що веде до вершин розумового, морального й естетичного виховання.
Отже, швидкість та інтерес до читання потрібно виховувати в учнів не лише тому, щоб вони були стали освіченими людьми, а головним чином для того, щоб росли вони добрими, відкритими, вміли розуміти іншого, співчувати та допомагати йому.
ІІІ. Демонстрація систем уроків
ІV. Практична діяльність
1.      Демонстрація ефективних прийомів роботи
(Тренінги для розвитку швидкого читання – презентація)
2.      Навчальне заняття зі слухачами
·         Тест для виявлення природного темпу діяльності дитини
1
2
3
  6
5
4
На аркуші паперу накреслити прямокутник розміром 12x8см. Стукати по квадратах олівцем ніби дятел дзьобом, руки не класти на стіл. Почати з команди «Почали!» на протязі 5с, за командою «Далі» перейти до іншого квадрату і так до кінця. Підрахувати кількість точок, поділити результат на 6.
16 і менше точок – дитина схильна працювати в повільному темпі. Та швидкість з якою вона читає є нормальною, при умові якщо дитина читає словами. Читати швидше заставляти недоцільно – це травмує її психіку.
16 – 20 точок – нормальний темп роботи.
20 і більше – дитина може працювати в швидкому темпі.
Отже, якщо результат 16 і більше точок, а дитина читає повільно, потрібно шукати причину в іншому.
Для таких дітей виконується вправа на багаторазове прочитання тексту, вправа «Блискавка» з періодичним чергуванням читання в звичайному темпі з швидким темпом при слові «Блискавка»
·         Вправи для розширення кута зору (Програма «Кут зору»)
·         Читання тексту з «решіткою»
Цей вид роботи використовується для розвитку антиципації
Тренування читання з решіткою продовжується не більше 5 хвилин безперервно і змінюється читання без решітки протягом 2 – 2 хв.
·         Читання колонок слів з «віконцем»
Цей вид роботи використовується для подолання регресій. Ця вправа гарна тим, що вона змушує людину концентрувати увагу.
·         Читання розірваного тексту
Збільшує поле сприйняття
   V.  Моделювання:
- обговорення та консультування за підсумками роботи слухачів.
        VІ. Рефлексія:
- дискусія за результатами спільної діяльності вчителя - майстра і слухачів.
       Вправа «Мікрофон»
Я сьогодні зрозуміла…
Я спробую використати…
Я мала можливість порівняти…
Урок  читання в 3 класі "Світ дитинства у поезії і прозі"

Тема. Світ дитинства у поезії і прозі
Мета: систематизувати знання учнів за вивченим розділом; удосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати творчі здібності, діалогічне та монологічне мовлення; виховувати бажання поповнювати свої знання, вивчати твори українських поетів та письменників, виховувати почуття взаємодопомоги та співпраці
Обладнання: збірки та ілюстрації до творів, матеріали для розвитку читацьких навичок та роботи в групах, малюнки, презентації в програмі MS PowerPoint, комп’ютер, мультимедійний проектор
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань
Хід уроку
І. Організація класу
У нас у класі дружні діти,
Завзято вміють працювати.
Продемонструємо старання –
Й розпочнемо читання.
        Психологічна  хвилинка (Слайд 2)
Учні читають гасло:
«Я все вмію, я все зможу
І ще й друзям допоможу»
Проспівати його.
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок. Підготовка мовленнєвого апарату
Вправи на дихання
-  Уявіть, що ми їдемо в ліфті і оголошуємо поверх. Чим вище поверх, тим вище голос, і навпаки. Їдемо спочатку з першого на десятий, а потім вниз.
 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 = 7 – 8 – 9 – 10 – 9 – 8 – 7 – 6 – 5 – 4 – 3 – 2 – 1
(Слайд 3)
-         Пригадайте, діти, вмить,
    Як пшениченька шумить.
-         Ш – ш – ш – ш – ш.
-         Як бджола в саду бринить?
-         Дз –дз – дз – дз – дз.
-         Як комарики пищать?
-         С – с – с – с – с.
-         Як сороки скрекотять?
-         Скре – ке – ке – ке.
-         Ми всі трошки пошуміли,
-         А тепер живіш до діла.
1.     Мовленнєво-логічні вправи
1)    Читання скоромовок
          Сум
В ямі не спиться вусатому сому,
Сому вусатому сумно самому.
        Злість
Бурі бобри брід перебрели.
Забули бобри забрати торби.
       Хвастливість
Пугач хвалиться пінгвіну:
«Півень дав мені пірїну,
Причеплю, причепурюся,
Потім паві покажуся».
      Веселість
От Кіндрат, так Кіндрат!
Зуб зламав об шоколад.

2)    Читання слів за напрямком стрілки з ритмічним плесканням у долоні.
С           т             д          и              н            в               а

в           і              и           т             с             т               у



 і           з             п             і             з             е






            о            р             ї              і             о              п
Світ дитинства у поезії і прозі.
3)    Вправа «Асоціативний кущ»
А що у вашому розумінні означає слово дитинство, з чим воно у вас пов’язується?

дитинство
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Протягом місяця на уроках читання ми з вами мандрували вулицями Поетична та Прозова. Працювали над створенням проекту:  «Світ дитинства у віршованих та прозових творах». Тож сьогодні ми покажемо які ми вправні дослідники, мислителі, художники та шукачі нового і незвіданого.
1.     Вправа «Інтервю»
Сьогодні до нас завітала гостя.
Кореспондент: Добрий день! Я, Недевиченко Олександра, кореспондент журналу «Літератор», хотіла би взяти у вас інтервю.
Скажіть, будь ласка, творчість яких поетів та письменників вам найбільше запамяталася?
(Відповіді дітей)
Кореспондент: Чи відоме вам справжнє прізвище та ім’я Лесі Українки?
Діти: Справжнє імя Лесі Українки – Лариса Петрівна Косач.
Кореспондент: Дякую. Для кого почав писати Олександр Олесь свої вірші, казки?
Діти: Для сина Олега, якого він називав ласкаво Лелекою.
Кореспондент: Які жанри творів присутні у доробках поета Грицька Бойка?
Діти: Грицько Бойко писав вірші, казки, веселинки, загадки, скоромовки.
Кореспондент: Чому Василь Сухомлинський віддав все своє життя дітям?
Діти: Тому що він дуже любив дітей і хотів щоб вони стали добрими, чуйними, поважали старших людей. І навіть написав книгу «Серце віддаю дітям».
Кореспондент: Дякую. Мені дуже приємно було з вами поспілкуватися. До зустрічі.
ІV. Презентація результатів навчальних проектів
-  А зараз слово надаю нашим дослідникам, які приготували цікаві факти із життя поетів та письменників.
  І група «Дослідники»
 (Демонстрація презентації в програмі MS POWER POINT)
ІІ група «Художники-ілюстратори»
-         Відгадайте до яких творів ці ілюстрації та назвіть його автора?
(Демонстрація малюнків)
ІІІ група «Декламатори»
Слово надається Декламаторам, які підготували нам поезію.
ЯК ДИТИНОЮ БУВАЛО
Як дитиною, бувало,
Упаду собі на лихо,
То хоч в серце біль доходив,
Я собі вставала тихо.
 «Що, болить?» – мене питали,
Але я не признавалась –
Я була малою горда, –
Щоб не плакать, я сміялась.
Леся Українка
НАТАЛЧИНА ПРИГОДА
 Ох, невесело Наталці:
 Рукавички загубила.
 Може, десь лежать у балці,—
 Сніжки там з дітьми ліпила.
 Ох, невесело Наталці:
 Не знайшлись вони, пухнасті.
 Йде додому — мерзнуть пальці.
 Хто поможе у нещасті?
 Стрів її на стежці Вова,
 Дівчинку хлопчині жалко.
 Рукавички зняв і мовив:
 — Ось мої... Погрійсь, Наталко!
Степан Жупанин

НЕ ЗНАЛА
Пита бабуся у онуки:
—  Чи ти помила добре руки?
—   Аякже,— Милочка в отвіт,
— Помила з милом так, як слід.
—  А де?— бабуся знов питає.
— Води ж у хаті в нас немає...
—   Немає?— здивувалась Мила,
— А я не знала і помила.

ЧОМУ ЗУПИНИВСЯ ГОДИННИК
—  Щось годинник,— каже тато,—
Раптом зупинився.
Треба в чистку віддавати,
Мабуть, запилився...
—  Звідки взятись тому пилу?—
Мовила Галинка.—
Я ж годинник з милом мила:
Там нема й пилинки!
Грицько Бойко
КРИХТИ ХЛІБА
 З лісосмуг, де свищуть сніговиці,
 Де не стало корму і тепла,
 Перебрались лагідні синиці
 У садки до нашого села.
 В завірюху, ожеледь, морози
 Стукають синиці у вікно,
 З горобцями ділять на дорозі
 Крихту хліба мерзлу і зерно.
 Пригощав пташок я з годівниці
 І почав нарешті відчувать,
 Що для когось крихта — це дрібниця,
 А для пташки — жить чи замерзать.
Качан Анатолій
ДВА ХЛОПЧИКИ НА СТАВОЧКУ
Два хлопчики на ставочку
Ловлять рибку в холодочку,
Золотеньку i срiбленьку,
I велику, i маленьку.
 Прийшла мати рибку взяти,
 На вечерю ïх позвати,
 А хлопчики i не чують,
 На рибоньку все чатують.
 Iз кошиком пiшла мати
 Вечеряти готувати,
 Варить юшечку з линами,
 Вихвалятися синами.
 Прийшли хлопцi, мовчки сiли,
 Ось юшечки попоïли
 I на возi лягли спати,
 Щоб з сонечком разом встати,
 Щоб знов пiти до ставочка
 Ловить рибку в холодочку,
 Золотеньку i срiбленьку,
 I велику, i маленьку.
Олександр Олесь
ІV група «Кросвордисти»























Д
і
л
а




2
х
а
т
и
н
к
а

3
т
р
а
м
в
а
й
4

с
у
х
о
м
л
и
н
с
ь
к
и
й

5
к
і
н
ь

6
с
і
м

7
с
т
е
л
ь
м
а
х

8
с
л
а
в
к
о

9
г
у
м
о
р


1.     Продовжити вислів: «Гарні не красиві слова, а гарні ….»
2.     Де сховалися хлопці від дощу?
3.     В якому транспорті їхав невихований Сашко?
4.     Хто автор книги «Серце віддаю дітям»?
5.     Кого намалював Петрик у записці?
6.     Скільки вітрів згадується у вірші Степана Жупанина?
7.     Хто автор оповідання «Ловись, рибко!»
8.     Назвіть імя одного із рибалок.
9.     Що обєднує твори написані Грицьком Бойком?

Фізкультхвилинка

V.                   Робота в групах
1.       Гра «Магічний квадрат»
Знайти прізвища 9 письменників та поетів.

А
А
В
О
Р
Р
Л
Д
Е
Б
Ж
Ь
С
А
О
Л
Е
С
Ь
К
И
О
Н
Б
У
П
П
Т
О
У
О
С
Б
Й
А
У
Х
А
Ф
Ж
Ю
Д
Ж
К
І
К
І
Ц
О
В
С
У
Ф
Б
О
Ч
З
О
Ц
Е
М
Л
И
П
К
А
Ч
А
Н
Е
Ь
Н
Л
И
О
А
Й
Г
Щ
І
Л
Д
З
Ь
И
Ч
Х
Н
А
Б
О
С
Ч
І
Н
И
Н
К
Ї
И
С
Т
Е
Л
Ь
М
А
Х
С
О
Я
Н
Я
В
Ж
Р
О
М
А
Н
Ь
Т
Р
Е
Х
О
У
Е
Т
Е
Щ
И
К
У
К
Р
А
Ї
Н
К
А
Б
Ю
Ц
И
Р
И
Ф
О
Д
Ю
Ж
Ж
Е
Х
Л
Й
А
Л
І
Н
А
Ш
У
Ш
К
И
Л

2.     Вправа «Сенкан»
Скласти «Сенкан» зі словами вірш, оповідання, читання, гумореска.
1  — іменник
2 — два прикметники
3 — дія (три слова)
4 — фраза з чотирьох-шести слів
5 — синоніми (до іменника)

3.     Склади буриме
Буриме – вірш, створений за заздалегідь заданими римами, які не дозволяється переставляти та змінювати.
………. небо
………. пташки
………. треба
………. книжки
VІ. Узагальнення і систематизація знань і вмінь учнів
1. Читання власних дитячих творів про дитинство та дружбу.
2.  Музична пауза
Виконання пісні «Два кольори» (муз. О. Білаша, сл. Д. Павличка)
ДВА КОЛЬОРИ
Як я малим збирався навесні
Піти у світ незнаними шляхами,
Сорочку мати вишила мені
Червоними і чорними
Червоними і чорними нитками.
Приспів:
Два кольори мої, два кольори,
Оба на полотні, в душі моїй оба,
Два кольори мої, два кольори:
Червоне — то любов, а чорне — то журба.
Мене водило в безвісті життя,
Та я вертався на свої пороги.
Переплелись як мамине шиття
Мої сумні і радісні дороги.
3.     Робота з виставкою книг

VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання учнів
Наша подорож вулицями Поетична та Прозова завершена. Вона була цікава завдяки вашій дружній роботі.
На ваших столах є аркуші паперу з іменами учнів, які працювали разом з вами у групі. Оцініть їхню роботу.

Всі ми плідно працювали,
Знання міцні ми здобували.
Скажем разом у кінці
Що у нашім класі всі  …. (молодці)